Joululoma Campbell Riverissä

Jouluhan on perinteisesti (ainakin meillä päin) pyhitetty rauhoittumiselle, kirjojen lukemiseen yömyöhään, suklaan syömiseen ja ähkystä selviämiseen. Tänä vuonna olisi ollut hyvät mahdollisuuden johonkin ihan muuhun, vaikkapa biitsillä turkoosin meren ääressä lötköttelyyn. Meillä kuitenkin oli jo reissun alkuvaiheessa vankka suunnitelma viettää pikkuisen samanlaista joulua kuin kotona (Timo ei tosin, kuten normaalisti, vaihtanut tänä vuonna autoon öljyjä), olimme nimittäin ilman asianomaiselle kertomista aikoneet viettää joulua Timon tädin luona paratiisirantoja viileämmässä kanadalaisessa joulusäässä.

Saavuimme hyvissä ajoin ennen joulua perille tupruttavan lumisateen saattelemana. Timon täti asustaa Vancouver Islandilla ja perille päästäkseen meidän täytyi matkustaa muutamalla bussilla ja yhdellä lautalla. Viimeinen bussi kuljetti meidät lauttaterminaalista Nanaimosta reilun sadan kilometrin päähän Campbell Riveriin saaren pohjoisempiin osiin. Koska se lumi tuolla saarella on aika harvinaista (talvea vietetään yleensä nurmet vihreinä plussasäässä), oli meidän viimeisen etapin bussikuski valkoisesta maasta aivan tohkeissaan ja kauhuissaan. Lumen tuloa päiviteltiin lukemattomia kertoja (menin jo sekaisin laskuissani) parin tunnin bussimatkalla. Seuraavaksi aamuksi tuo lumituisku oli kerryttänyt maahan noin kolmenkymmenen sentin lumivaipan, jonka johdosta kaupungin koulut sulkivat ovensa ja lapset aloittivat joulun vieton hieman aiemmin. Mehän olimme lumesta aivan tohkeissamme ja ryntäsimmekin heti ulos märkään lumeen kahlailemaan.

campbell1

campbell16

No tuo lumi suli lähes täysin ennen joulupäivää ja se valkoinen joulu jäi meilläkin vain haaveeksi. Mutta joulu oli siitä huolimatta oikein onnistunut. Ja varsin onnistunut oli myös meidän joululoma Campbell Riverissä. Keskityimme lähinnä olemiseen, syömiseen, lukemiseen, muisteluihin, pieniin luontoretkiin ja tietenkin myös nukkumiseen. Siinä sivussa tuli tuhottua vanhempiemme lähettämät joulusuklaat (niitä oli paljon), kuunneltua korvat höröllään Timon tädin matkoista pitkin maailmaa ja tutustuttua kandalaisen pikkukaupungin normaaliin elämään. Levähdyslomaan tuo visiitti pikkukaupungissa oli oikein omiaan, talvella sadekelillä siellä ei keskustan ruokakauppojen lisäksi ollut pahemmin näkemistä, joten möllöttelimme ihan rauhassa ilman suurempia tempoiluja näkemisten ja kokemisten suhteen. Kesällä sen sijaan asia olisi ollut aivan toisin, Campbell Riverin ja koko Vancouver Island ovat ulkoilijan ja retkeilijän unelmalomakohteita- vaelluspolkuja, huikeita maisemia, meren rantoja ja virtaavia jokia riittää. Päädyimmekin lopputulemaan, että Kanadaan pitää päästä vielä uudestaan, kesällä tai alkusyksystä, jolloin luonto on parhaimmillaan.

Joulupäivänä teimme kävelylenkin Elk Falls:lle, vaikka taivaalta tuli saavikaupalla vettä. Polun varrella oli suuria puita (yritettiin halata, mutta kädet ylsivät vain neljäsosa rungon ympäri)

Ja siellähän se vesiputouskin jylisi.

Jouluruuan jälkeen kävimme kyttäämässä hulluimpia jouluvaloja. Tässä naapuruston överimmästä päästä.

campbell18

Campbel Riverin rannalla.

campbell6

Maritame Heritage Center

campbell8

Campbell River on kuuluisa lohistaan. Keväällä kalastuslaituri on täynnä kalastajia.

Töllöteltiin toteemejakin.

Ja japanilainen toriikin löydettiin. Campbell River on japanilaisen Ishikari-kaupungin sisarkaupunki.

The Big Rock. Mystinen nähtävyys tien varrella...

The Big Rock. Mystinen nähtävyys tien varrella…

Kävimme kävelylenkillä hieman kaupungin ulkopuolellakin olevalla rannalla. Joku oli rakentanut taideteoksia.

Ja Timo kesytti hieman isomman tukin.

Ja paluumatkalla oli mainiot maisemat. Takana näkyy Mt Washington.

4 thoughts on “Joululoma Campbell Riverissä

1. Ah, kuulostaapa ihan rauhalliselta joululta! Juuri sellaiselta ”ladataan akkuja ja nautitaan vaan” hetkoselta. Itse huomaan koko ajan haaveilevani enemmän ja enemmän niistä pienistä Suomi-hetkistä joissa voi kaiken arjen ja kiireen keskellä keskittyä hetkeksi hyvän kirjan pariin, mennä aamulla tai illalla kun ei ole enää pahemmin liikennettä missään kävelemään kaupungilla tai luonnossa… ah ja voih!

• Joululoma oli kyllä niin mukava, oltaisiin voitu jumittaa vielä kauemminkin tuolla, olla hieman karkuteillä tästä reissaamisesta. Onneksi löytyi matkan varrelta tuollainen levähdypaikka, nyt taas jaksaa pakata rinkkaa ja vaihtaa paikkaa päivittäin.. :)

2. Mukavankuuloinen levähdysloma ja joulun viettoon varmasti kiva paikka :) Kauanko Timon täti on Kanadassa asunut ja onko Timo käyny ennemmin tädin luona? :)