Bussimatkalla Australiassa

darwin10

Ostimme ennen Australiaan saapumista Australian tunnetuimman bussifirman Greyhoundin bussipassit Cairnsista Sydneyyn. Bussipassi on voimassa kolme kuukautta ja bussin kyydistä ja bussin kyytiin voi hypätä missä vain reitin varrella, kunhan muistaa hypätä takaisin aina vain Sydneyyn päin kulkiviin busseihin. Ostimme passit, koska meillä oli vain mahdollisuus matkustaa rajoitetun ajan Australiassa, passit olivat verrattain edulliset, bussilla matkustaminen on ekologista ja vaivatona -kunhan vain pojottaa oikeaan aikaan pysäkillä, astuu sisään ja istuu alas penkkiin maisemia ihailemaan. Kyllähän se bussimatkustaminen onkin kaikkea tuota, mutta jos nyt tekisimme reissun uusiksi, tekisimme sen hieman eri tavalla.

Nimittäin, harmittavinta tuossa 2600 kilometrin pituisen matkan taittamisessa oli se, ettei bussikuski pysäyttänyt linjuria jokaisen kauniin maiseman kohdalle, vaan ainoastaan pidemmille tauoille bensa-asemille ja pikaisille pysähdyksille pikkukaupunkien bussipysäkeille. Kauniit ja vaihtelevat maisemat vilahtivat ikkunoista ohitsemme, eikä kameran muistikortille tallentunut yhtään upeaa heinikkoa lehmineen, söpöä pikkukaupunkia, uskomatonta auringonlaskua tai tasaista tienpätkää. Pää onkin nyt täytetty kolmen viikon aikana taitetun bussimatkan kuvilla -kuivilla silmänkantamattomilla aroilla, vihreillä sokeriruokoplantaaseilla, yltäkylläisellä sademetsällä, tarkkaan riviin kasvatetuilla talouspuilla, himmenevässä illassa pellolla käyskentelevillä kenguruilla, kimmeltävällä merellä, punaisella maaperällä, satapäisillä karjalaumoilla, pienten kylien villin lännen tyylisillä taloilla, heinäjunilla, kumpuilevilla peltomaisemilla, jättimäisillä vihannespatsailla ja loppumattoman pitkällä pikitiellä.

Bussi on kätevä silloin, kun haluaa nähdä ainoastaan reitille sattuvia kyliä ja kaupunkeja -ja niiden keskustoja. Mutta jos haluat poiketa reitiltä tai lähteä hostellin kulmia kauemmas, olet auttamattomasti pulassa. Australialaiset ovat autoilukansaa, kauas on pitkä matka. Lähes kaikki luonnonpuistot ja mielenkiintoiset nähtävyydet ovat automatkan tai kalliin ryhmäretken päässä. Toisinaan kaupungissa/kylässäkin liikkuminen on hankalaa tai ainakin uuvuttavaa, ruokakauppatkin saattavat olla melkoisen marssin takana. Meillä olikin bussiretkemme jälkeen olo, että vaikka maisemat vilisivät bussin ikkunan takana vauhdilla, emme kuitenkaan nähneet ihan niin paljon, kuin halusimme. Muiden matkustajien kanssa jutellessa kävi selväksi, että lähes jokaisella reppureissaajalla oli suunnitelmissa pysähtyä samoissa kohteissa, maksaa jokaisessa kohteessa kohteen tarjoama elämys (laskuvarjohyppy, valasretki, sukellus, purjehdus, surrfikurssi mitä näitä nyt onkaan), nukkua yön yli (tai juhlia) ja hypätä aamulla bussiin ja jatkaa seuraavaan kylään. Eikä siinä mitään väärää ole, itse olisimme kaivanneet jotain…no jotain enemmän.

Maisemia bussimatkalla.

Jos nyt olisimme tekemässä matkaa Cairnsista alaspäin, olisimme varmaan hyödyntäneet siirtoautoja, eli vuokra-autoja, jotka pitää siirtää kaupungista toiseen seuraavalle vuokraajalle. Siirtoautoja tarjoavat useat eri vuokrausfirmat ja hinta on yleensä dollarista viiteen per päivä. Toisinaan hintaan kuuluu niin polttoaineet kuin vakuutukset, toisinaan ne tarvitsee maksaa itse. No huono puoli on tietenkin rajattu matka-aika ja -kilometrit, mutta toisinaan vuokrayhtiöt tarjoavat joitain lisäpäiviä 55-75 dollarin lisähintaan. Ehkä siis joku pätkä taitetaan tulevaisuudessa siirtoautolla, systeemi kun on käytössä myös Uudessa-Seelannissa ja USA:ssa.
Jos taas olisimme viettäneet Australiassa useampia kuukausia, olisimme varmasti harkinneet oman matkailupakun hankkimista. Tällöin majoitus- ja matkakulut olisivat olleet todella edulliset, noilla täysvarustetuilla matkapakuilla on aina kysyntää nuorten reppureissaajien keskuudessa. Useampien hostellien seinillä onkin ollut ilmoituksia pyörillä kulkevista, täysin varustetuista Australian kodeista melko kohtuullisin hinnoin.
Australiassa on runsaasti tarjolla myös vuokrattavia matkailuautoja, mutta tällä kertaa sellaisen vuokraaminen ei onnistunut budjettisyistä. Tulevaisuudessa meillä kuitenkin on tiedossa matkailuautoelämyksiä Uudessa-Seelannissa.

Kaikesta huolimatta kohdallemme sattui upeita paikkkoja ja kaupunkeja. Brisbaneen ihastuimme, Noosassa Australian eläimet yllättivät meidät, Byron Bayssa oli maailman ihanin majatalo ja mukavaa hippitunnelmaa, Cold Coastilla heiluimme eestaas mitä kummallisemmissa huvipuistolaitteissa, Cairnsissa kävimme jumpassa ja Mission beachilla kävelimme pitkällä hiekkarannalla ja kokkasimme kotoista ruokaa piiiitkään aikaan. Ja suurin osa bussikuskeistakin saa kiitosta, he kun ajamisen ohessa usein kertoivat ympärillä olevan luonnon erikoisuuksista ja läpiajettujen pikkukaupunkien historiasta. Ja onhan se bussi siinä mielessä mainio kulkuväline, että tosin kuin autoa ajaessa, välillä voi ummistaa silmänsä ja ottaa pienet torkut, jos vain maisemien katselulta malttaa.

Matkailijat saapuvat Harvey Bayhin yleensä jatkaakseen matkaa Fraser Islandille tai valasbongausretkille. Me otimme matsin haiden kanssa...

ja kävelimme piiiitkällä laiturilla.

Noosassa kävimme muunmuassa hiekkarannalla.

Brisbanessa uimaranta oli aivan ytimessä, Southbankissa

Byron Bayssa poljettiin Australian itäisimpään kolkkaan katsomaan majakkaa.

Byron Bayssa poljimme Australian itäisimpään kolkkaan katsomaan majakkaa.

Surfers paradisessa emme hakeneet vauhtia aalloilta vaan kävimme pistämässä pakkia sekaisin Dreamworld-huvipuistossa. Pelotti, mutta uskalsimme kuitenkin käydä kaikissa hurjimmissakin hilavitkuttimissa.

Ja kun kolmen viikon bussimatkan jälkeen saavuimme Sydneyyn, odottivat siellä vanhempani tärkeiden tuliasten kanssa.

Ja kun kolmen viikon bussimatkan jälkeen saavuimme Sydneyyn, odottivat siellä vanhempani tärkeimpien tuliaisten kanssa.

Greyhound bussipassi Cairns-Sydney 415 AUD (290€)

4 thoughts on “Bussimatkalla Australiassa

1. Jotenkin ounastelinkin teidän saavan matkaseuraa sinne, kun huomasin entisen kotikaupunkini rautatieasemalla tutunnäköisen Herran ja Rouvan suurine matkalaukkuineen.

2. Kulkutavan valitseminen Australiassa oli totisesti hankalaa, kaikissa matkustustavoissa kun tuntui olevan omat hankaluutensa. Mutta ensi kerralla sitten eri tavalla, omalla autolla ja paremmalla ajalla kenties :)

• Se on kyllä hankalaa. Nyt auto alla Etelä-Australiassa, paljon on nähty ja joskus jopa pysähdytty kuvaamaankin. Kyllä taitaa tämä autolla ajaminen peitota bussin, varsinkin kun on auto täynnä porukkaa ja haaveena hieman syrjäisemmät kinttupolut… :)