Neljäs kuukausi

Tänään pyörähti käyntiin viides kuukausi tien päällä. Kolmasosa reissusta on siis takana päin. Passia on leimattu kahdeksassa eri maassa, joista neljässä vierailimme neljännen reissukuukauden aikana. Neljännen kuukauden ensimmäiset päivät vietimme Malesiassa Tiomanin saarella, josta suuntasimme rentoutuneina ja levänneinä työn ääreen Kambodzhan (huomasin vasta tänään Hesarin uutisia lukiessa, että oikeassa kirjoitusasussa on sekä h-kirjain että sellainen väkänen z:n päällä, jota en nyt saa aikaiseksi) pääkaupunkiin Phnom Penhiin. Vapaaehtoistyö Cambodian World Family -järjestössä oli yksi niistä asioista, joita odotin eniten ennen reissun alkua. Työ oli pelottavaa, mutta palkitsevaa. Vapaaehtoistyön myötä pääsin tutustumaan niin paikallisiin kuin myös ulkomaalaisiin kollegoihini. Ja ehdottomasti parasta työssä oli ne aivan valtavan suloiset ja reippaat lapset, joiden pyyteettömät hymyt kirkastivat hankalimmankin työpäivän.

Russian Marketin takakadun vihannes- ja hedelmätorilla riitti vilskettä.

Neljännestä kuukaudesta siis vietimme kaksi viikkoa Phnom Penhissä. Majapaikkamme Long Thaili Guesthousen kulmat tulivat tutuiksi, jumppasimme pitkästä aikaa kuntosalilla ja nautimme myös suomalaisen saunan löylyistä. Samaisessa saunassa hörähdin ääneen, kun tavasin tekstiä löylykauhan varresta: ”Sawo Finland”. Phnom Penhissä myös sosialisoiduimme toden teolla, kun suurimman osan ajasta vietimme vapaaehtoistyökavereiden kanssa. Englantia tuli polotettua sen verran, että parin viikon jälkeen omat ajatukset päässä muodostuivat kolmannella kotimaisella ja taisinpa myös unissani sölköttää sujuvasti tankeroneglantia.
Phnom Penhissä tutustuimme työn ohessa Kambozhan karmaisevaan lähihistoriaan ja vapaaehtoistyön päätytyyä maan varhaisempaan historiaan Angkorin temppeliraunioilla Siem Reapissa.

Siem Reapin keskustasta löytyi kauniita vanhoja taloja, muistoja Ranskan kolonialismin ajoista.

Kaupungin ulkopuolella talot näyttivät hieman toiselta.

Kambodzhasta liitelimme reissumme pomppuisimmalla kyydillä Singaporeen. Puristin rystyset valkoisena toisella kädellä tuolin käsinojaa ja toisella yritin murskata Timon käden atomeiksi. Taiwanin yllä ollut taifuuni taisi antaa meidänkin lentokoneelle hieman ylimääräistä vauhtia. Aika Singaporessa meni vauhdilla ja vain osa suunnittelemistamme tekemisistä toteutui. Singapore oli hyvä hengähdystaukopaikka Kaakkois-Aasian hälinälle ja pärinälle. Ja rinkka sai uutta sisältöä kauppakeskuksissa kiertelyn vuoksi, samalla sain hyvän tekosyyn nakata joitain kauhtuneita ja haisevia kamppeita roskikseen.

Kävimme maistelemassa ja haistelemassa Intiaa Singaporen Little Indiassa.

Marina Bay:ssa taas talot hipoivat taivaita ja uusia rakennettiin jatkuvasti.

Neljännen kuukauden viimeiset päivät vietimme Indonesiassa Lombokin saarella. Olimme alunperin suunnitelleet palaavamme Singaporen jälkeen takaisin Malesiaan tutkimaan sen länsirannikon aarteita ja taas jatkavamme matkaa Sumatran saarelle katsomaan Lake Tobaa. Koska savusumutilanne ei vieläkään ole helpottanut Indonesiassa ja Malesiassa, päätimme nyt jättää Malakan, Georgetownin ja Lake Toban seuraavaan reissuun ja sen sijaan liisimme Lombokin saarelle surffiaaltojen äärelle. Neljännen kuukauden viimeisinä päivinä pääsimme kuin pääsimmekin toteuttamaan lisää ennen reissua unelmoituja juttuja, nimittäin surffausta! Ja täytyy sanoa, että olen täysin myyty lajille. Luultavasti siis viides kuukausi vietetään hyvin lähellä hiekkarantoja ja haaveillaan täydellisistä aalloista.

Neljäntenä kuukautena kuukautena rahaa paloi edellisten kuukausien malliin, Phnom Penhissä pysyessämme paikallamme pitkän aikaa rahanmeno oli pientä, alle 20€ päivässä henkilöä kohden. Tehtiinpäs silloin myös sniiduiluennätys, kun päivässä rahaa kului ainoastaan 9€ per henkilö. Runsas lentäminen maasta toiseen sekä vierailu Singaporessa ja sekoaminen siinä tavarapaljoudessa nostivat kuukausimenoja hieman, mutta edelleen olemme oikein hyvin ennen reissua suunnittelemassamme budjetissa.

Neljännen kuukauden aikana äitini sai postia Thaimaasta. Ensimmäisenä kuukautena lähetin postipaketin Suomeen Chiang Raista. Paketti kulki Thaimaasta Suomeen merikarhujen matkassa laivalla ja saapui perille sovitusti kolmessa kuukaudessa. Äitiä odottikin paketissa iloisena yllätyksenä meidän likaisia vaatteita (joita emme ehtineet pestä ennen paketin postittamista) ja pino ihania kankaita minun käsityöprojekteja varten.

Neljännen kuukauden aikana olemme huomanneet ajassa tapahtuneen jonkinlaisen kumman muutoksen: päivät karkaavat ja aika juoksee vauhdikkaammin kuin alkumatkasta. Viikot vierähtävät sellaisella rytinällä, että joka viikko havahtuu ajattelemaan: ”Onko muka taas lauantai? Vastahan se eilen oli…” Toivottavasti viidennen kuukauden kuukausikoontia kirjoittaessa en huomaa saman aikavääristymän ottaneen vallan myös kuukausista, muutenhan meidän reissu on ihan kohta ohi!

Viides kuukausi oleskellaan näissä maisemissa. Ei paha!

2 thoughts on “Neljäs kuukausi

1. Oi, uppoudun aina blogiisi kuin parhaimaan kirjaan, ei edes huomaa ajan kulua! Muttah, ihana kuulla että kaikki on hyvin ja ihmeteltävää riittää. Kerrotaan Sisiliaan terkkuja kun päädytään sinne ens kuussa. Hali!