Valkoinen ihme

Pohjoisen vaellusreissun jälkeen oleilimme vielä pari päivää Chiang Maissa ja suuntasimme sitten Chiang Raihin jo hieman lähemmäs Laoksen rajaa. Ihanan, suloisen ja kotoisan Chiang Main jälkeen ensituntuma Chiang Raista oli täysin päinvastainen, miten ruma kaupunki, hyi olkoon! Eikä esimmäisen yön majoitus kyllä kiillottanut mielikuvaa laisinkaan, ikkunaluukut suljettuamme totuus huoneesta paljastui ja nukuimme yön yleisen vessan hajuisessa hikikopissa.
Aamulla etsimme hieman mukavamman hostellin lähes samalla rahalla. Vaikka uudessakin paikassa jouduin harjaamaan huoneen lattiat siivouksen jäljiltä edellisten asukkaiden hiuksista ja kaikesta roskasta, oli sen jälkeen paikka asuttava (vaaleanpunaisista teddykarhulakanoista suuri plussa!). Tutustuessa kaupunkiin tarkemmin omat ennakkoluulot hälvenivät ja rumasta ankanpoikasesta kasvoi meidän silmissä, ei nyt ihan joutsen, mutta kelpo yksilö kuitenkin.

Chiang Raista 13 kilometriä etelään sijaitsee yksi Thaimaan mielenkiintoisimmista temppeleistä, Wat Rong Khun (White Temple). Vaikkei välittäisi temppeleistä tuon taivaallista, tai ajattelisi, että on nähnyt niitä Thaimaassa olessaan jo tarpeeksi, kannattaa ehdottomasti Pohjois-Thaimaassa vieraillessa pistäytyä tässä vielä keskeneräisessä buddhalaisessa temppelissä. Temppelin rakennustyöt aloitettiin vuonna 1997 ja on arvioitu, että temppelin valmiiksisaattamiseksi menee vielä ainakin 60 vuotta. Temppeli on thaimaalaisen maalari-arkkitehti Chalermchai Kositpipatin henkilökohtainen kunnianosoituksensa Buddhalle ja samalla upea luomus, jossa yhdistyvät niin thaimaalainen perinteinen arkkitehtuuri, kuin surrealistinen taide. Jo ulkomuoto on täysin erilainen, kuin perinteiseen tyyliin rakennetut buddhalaistemppelit, yleensä kun ne ovat täynnä kultaa, kimallusta ja kirkkaita värejä. Wat Rong Khun englanninkielinen nimi, White Temple, ei jätä mitään epäilyksen varaan; temppeli, sitä ympäröivät sillat ja patsaat ovat häikäisevän valkoisia. Häikäisyvyyttä lisäävät patsaita ja temppelin seiniä koristavat hopeiset peilin palaset, jotka säihkyvät ja tuikkivat auringossa. Temppelin valkoisuus Kositpipatin mukaan kuvaa Buddhan puhtautta ja säkenöivät peilinpalaset Buddhan loistavaa viisautta. Kaukaa katsottuna näkee vain kauniin valkoisen temppelin, mutta kun astelee lähemmäs, temppelistä ja sen ymäristöstä nousee esiin eriskummallisia ja shokeeraavia yksityiskohtia. On kuin perinteinen, vanhanaikainen buddhalaisuus olisi törmäyskurssilla nykyajan kirojen kanssa.

white temple

Temppelin sisäänkäynti on täynnä Kositpipatin patsastaidetta, demoneita, kauhua, mutta myös lempeitä, seesteisiä patsaita. Temppeliin johtava silta kulkee niin kaloja täynnä olevan vallihaudan kuin kurottelevista käsistä muodostuvan taideteoksen yli. Matka sillan alkupäästä demonien, pääkallojen ja onnettomien kohtaloiden kurottelevien käsien luota temppelin ovelle, kuten myös temppelin sisällä olevat maalaukset kuvaavat matkaa helvetistä valaistumiseen. Temppelin seinät ovat täynnä Kositpipatin yksityiskohtaista maalaustaidetta, yksi sivuseinistä oli meidän vieraillessa kesken, vaikkakin jostain olen lukenut, että seinien maalaukset temppelissä olisivat jo kertaalleen valmistuneet.
Temppelin takaseinä on se eniten puhetta aiheuttanut, niin internetissä, opaskirjoissa, kuin temppelissäkin. Itsekin tuli hihkaistua Timolle pari kertaa hieman liian kovalla äänellä kaikista ihmeellisyyksistä ja vasta hetken päästä tajuttua, että olemme pyhässä paikassa ja ihmiset ovat oikeasti tulleet tänne hiljentymään, eikä ainoastaan maalauksia katsomaan. Takaseinä on taideteos hyvän ja pahan taistelusta. Demoneita ja maailman pahuutta vastaan taistelevat nykyajan supersankarit: Hämähäkkimies, Teräsmies, Batman, Matrixin Nemo, Harry Potter ja jopa Angry Bird. Kaiken tämän taistelun keskellä seisoskelee Hello Kitty -hahmo ja pilven päällä makaa myös Nokian matkapuhelin, liekkö kuulunut hyvien vai pahojen joukkoon.

helvetinkadet

Kositpipat toivomus on, että jokainen temppelissä vieraillut vierailija uskontokunnasta riippumatta voisi temppelin taidetta katsoessa ymmärtää edes aavistuksen, mitä buddhalaisuus on. Buddhalaisuus perustuu karman lakiin, jossa yksilön hyvät ja pahat teot vaikuttavat siihen, minkälaisessa muodossa yksilö syntyy uudestaan. Buddhalaisuudessa elämän tarkoitus on pyrkiä hyvään ja sitä kautta valaistumiseen, jolloin uudestaansyntymisen kiertokulku katkeaa. Wat Rong Khun temppelin seinämaalauksista löytää buddhalaisuuden ydinajatuksen karman laista: hyvä voittaa pahan, myös nykyisellä vuosituhannella, hyvän tekeminen ja tavoittelu, sekä intohimoistaan luopuminen tuottaa palkinnon, valaistumisen.

Harmittavasti kuvaaminen temppelin sisällä oli kiellettyä, joten paikan päälle kannattaa mennä itse ihmettelemään uskomatonta nähtävyyttä. Temppelialueella kaikki on mietitty kokonaisuuteen sopivaksi, joten esimerkiksi vessakin oli upean kultainen ja koristeltu.
Ajoimme Wat Rong Khu:hun skootterilla, mutta perille pääsee myös esimerkiksi bussilla keskustan bussiasemalta (joka 30 minuutti, laituri 8). Ja mikä parasta, tämä nähtävyys on täysin ilmainen.

buddha

tempat

pahat

toivomus

kukkaruukut

viinaonpahasta

entastupakointisitten

pahis

kesken

vessa

maijujatimo

Netistä löytyy joitakin temppelin sisältä otettuja kuvia, tämä kuva on Man On the Lam-blogista.


Bussi Chiang Mai-Chiang Rai 3h 184bth (4,8€)
Majoitus: Lek House 400bth/yö (n. 10€), Mae Kok Villa 440bth/yö (n.11€)
Skootterin vuokra 250 bth/vrk (n.6,5€)
Capuccino ja Cafe Latte 50bth (n. 1,30€)

Advertisements

3 thoughts on “Valkoinen ihme

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s