Matkustamisen sietämätön keveys

Tärkeintä on matka, ei määränpää. Olette varmaan kuulleet sanonnan aikasemminkin ja ajatelleet sen sisällön kuvastavan oikeaa tapaa reissata. Matka ei ole pelkästään siirtymistä paikasta A paikkaan B, vaan ihmeellinen elämys itsessään. Joskus totuus on tarua ihmeellisempää. Matkalla Koh Lantalta Chiang Maihin päämäärän saavuttaminen tuntui paljon paremmalta kuin matkalla olo.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, se lienee myös tuttu sanonta teille kaikille. Tällä samaisella matkalla oma tyhmyys kostautui, ja ruumiin lisäksi siitä kärsi myös lompakko. Vaikka takana on melkein kuukausi kovaa reissukoulua, eivät ihan kaikki opit ole vielä menneet perille. Ja kun vielä reissaa ilman suurempia suunnitelmia ja ilman käsitystä ajasta, päivästä tai kuukaudesta, voi välillä vastaan tulla ongelmia.

Varatessamme majapaikastamme pikkubussia Trangin kaupunkiin, kertoi majapaikkamme emäntä, että seuraavan päivän yöjuna on jo buukattu täyteen. Koska olemme skeptisiä sieluja, piti tämä asia käydä ihan paikan päällä varmistamassa. Ennen sitä tosin istuimme kaksi ja puoli tuntia ihmisiä ja laukkuja täyteen ahdetussa pikkubussissa, jonka kuskin kaasujalka oli ilmeisesti liimattu kaasupolkimeen ja kaasupoljin taas teipattu tai naulattu kiinni auton lattiaan. Teimme luultavasti jonkin sortin nopeusennätyksen Koh Lantan ja Trangin välisellä maantieosuudella, ja varmasti tuon matkan aikana moni pakun sisällä oleva matkustaja lähetti pieniä pyyntöjä yläilmoihin. Raskaan kaasujalan omaaminen ja järjettömiin ohituksiin kykeneminen täytyy olla kaksi tärkeintä lähinnä turisteja kuskaavien minibussien kuskien palkkausperustetta.

Trangin juna-aseman lipunmyyjä totesi saman kuin majatalommekin emäntä, junan makuupaikat olivat täysin loppuunmyydyt seuraavilta kolmelta päivältä. Istumapaikkoja olisi kyllä jäljellä kolmosluokassa. Kävimme katsastamassa kiinnostuksen vuoksi kolmannen luokan vaunun ja eihän se houkuttanut lähes 14 tunnin yölliseen matkantekoon. Penkit olivat yhtenäistä riviä ja lähes ilman pehmusteita. WC:tä ei löytynyt ja katon tuulettimet eivät toimineet. Odotin koko ajan, että jostain penkin alta esiin tulee kana, koska luultavasti niitäkin vaunuissa aina välillä näkee. Hinta ei tosin ollut paha, mutta silti, ei kiitos.

Trangissa aika tuntui pysähtyneen, kadulla vilisti näin söpöjä tuktukeja.

Alkuperäinen suunnitelmamme oli ollut matkustaa takaisin Bangkokiin pariksi päiväksi ja hankkia sieltä Vietnamin viisumit. Koska emme olleet ottaneet huomioon laisinkaan yöjunien suurta suosiota Thaimaassa ja suunnitelleet reissuamme hieman seuraavaa päivää pidemmälle, olimme nyt ilman jatkoyhteyttä, ilman majapaikkaa ja täysin ilman suunnitelmaa. Istahdimme juna-aseman penkeille tuumimaan asiaa ja pistimme liikkuvan toimiston pystyyn. Muistelin, että Trangista saattaisi kulkea myös yöbussi Bangkokiin, ja koska yöbussi Bangkokista Ranongiin alkureissusta oli hyvinkin positiivinen kokemus, päätimme kysäistä asiaa läheisestä turisti-infosta/matkatoimistosta. Bussikin oli jo myyty loppuun, joten vaihtoehdon vähenivät. Ennen kuin ehdin sanoa mitään, soitti matkatoimiston virkailija jo pari puhelua ja etsi meille tarjouksen lennosta Bangkokiin. Lentoyhteys Bangkokista Chiang Maihinkin löytyi, joten suunnitelmat muuttuivat kertaheitolla. Viisuminhakureissun sijaan siirtyisimme suoraan Trangista Chiang Maihin kulkematta lähtöruudun (Bangkokin) kautta. Vietnamin viisumit hankkisimme Vientianesta Laoksesta. Vielä kun löysimme äärettömän siistin ja melko kohtuuhintaisen huoneen juna-aseman lähistöltä, alkoi tuntua, että asioilla on tapana järjestyä.

Kevein mielin ja nälkäisinä kävelimme Trangin iltatorille, jossa kojuja jo pikkuhiljaa availtiin. Lukemattomien kenkien, feikkilaukkujen ja -lompakoiden seasta nousi satoja eri ruoan tuoksuja. Myyntipöydät olivat täynnä erilaisia kastikkeita, grillattuja lihoja, savustettuja kaloja, makeita leivoksia, pieniä naposteltavia ja annoksia myös suurempaan nälkään. Myyjät kokkasivat tulisilla pannuillaan illallista nälkäisille trangilaisille. Iltatorit ovat hyvin suosittuja Thaimaassa ja lähes jokaisesta kaupungista sellainen löytyy ainakin osan viikkoa. Ruuat ovat halpoja ja hyviä, ruoka-annoksen saa yleensä noin eurolla. Osalla thaimaalaisista ei ole keittiötä laisinkaan, joten päivä- ja iltatorit tarjoavat heille päivän lämpimän aterian. Löysin eräältä myyntipöydältä hieman pullan näköisiä leivonnaisia, jotka nappasin mukaani. Maku oli hyvin lähellä kotoista pullaa, tosin ilman kaardemummaa. Yllätyksenä sisällä oli vaaleanvihreä, makea möykky, joka kyllä ensi-ihmetyksen jälkeen passasi hyvin pullan sisälle.

ruokatrang

pullat

Timo alkoi voida pahoin iltatorilla, ja lämpimän ruuan ostamisen ja kaupunkiin tutustumisen sijaan talsimme takaisin hotelliimme. Pikkuhiljaa kuume alkoi nousta ja oireet vaikuttivat hyvinkin tutuilta. Hoitajan ja sairastajan osat vaihtuivat lennosta ja yö menikin molemmilla hyvin pätkittäisesti nukkuen ja jännittäen selvittäisiinkö aamulla matkaan.

Vaikka lennot olivat lyhyitä, tuntui matkustuspäivä kestävän ikuisuuden. Odottelimme Bangkokin Don Muang:in lentokentälle vaihtoyhteyttä kuutisen tuntia, Timo nukkuen ja minä kirjoitellen. Pitkä päivä ja matkustaminen kipeänäkin palkittiin illalla, kun saavuimme Chiang Maihin. Päivällä varaamani guesthouse osottautui loistopaikaksi ja vielä ennen totaalista uupahtamista saattoi parvekkeelta ihailla kukkuloiden taakse laskevaa aurinkoa. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Olivat järjestäneet minulle yksityiskonttorin lentokentälle blogin päivitystä varten.

Pullapaketti 20bth
Lentoliput Nokair Trang-Bangkok, Bangkok-Chiang Mai 5100bth/hlö
Taksi Chiang Main lentokenttä-Old Town 120bth
Majoitus Chiang Mai, Na Inn 650bth/yö

5 thoughts on “Matkustamisen sietämätön keveys

1. Sääli, ettette päässy yöjunaan. Mun top3-lempipaikkoja Thaimaassa ;D Aivan mahtava. Mutta koitapa Timo parantua.