Bangkok

Maailman kuumimman pääkaupungin tittelin omaava Bangkok on todellakin tittelinsä ansainnut. Lämpötila ei laske koskaan alle 28 asteen, nytkin päivittäin lämpömittari on kivunnut 38 celsiukseen. Saimme todellisen ensikosketuksen Bangkokiin, sen hulluun liikenteeseen, ihmispaljouteen sekä tukalaan kuumuuteen, kun arvioimme hieman väärin matkan lentoasemajunan pääteasemalta hotellillemme. Tulipa samalla kirottua rinkan painoa pariin otteeseen ja ensimmäiset rakkulatkin ilmestyivät jalkapohjiin. Kieltäydyimme kaikista taksitarjouksista, kyllähän me nyt nopeasti hilpaisemme parin kilometrin matkan hotellillemme. Paperisen turistikartan valehdellessa noin kolmisen kilometriä, lompsimme lopulta edellisen yön unettomasta lennosta väsyneinä viitisen kilometriä Bangkokin vilkkaita katuja ja vielä loppumetreillä ennen hotelliamme saimme itsemme pois kartalta eksymällä kapeille markkinakujille. Tuli ainakin kertaheitolla selväksi millaiseen kaupunkiin olemme saapuneet ja miten paljon sitä tavaraa oikeasti kannattaisikaan kantaa mukanaan.

Ho(s)tellimme Smile Inn sijaitee Saen Saeb kanavan varrella hyvin lähellä Bangkokin historiallista keskustaa. Kadun varret ovat täynnä paikallisten pieniä yrityksiä mopokorjaamoista puuveistämöihin. Eilen lauantai-iltana bangkokilaiset perheet istuivat iltaa talojen edustalla musiikkia kuunnellen ja katukeittiöiden antimia syöden. Hotellimme vastapäätä olevasta temppelsitä taas kuului aikamoinen jytke, jäi epäselväksi kuka siellä juhli, tuskin munkit ainakaan. Huoneemme on ihan perussiisti, suihku löytyy, samoin televisio, jääkaappi ja ilmastointi. Pyykkinarunkin sai kätevästi ripustettua ja lisäplussaa saa myös ilmainen internetyhteys.

Pitkän pitkät yöunet nukuttuamme karautimme taksilla jättimäiseen MBK-kauppakeskukseen. Kauppakeskuksen 7 kerrosta pullistelivat vaatteista, kengistä, ruuasta ja ihmisistä. Juoksimme kerroksesta toiseen ja mukaan tarttui hakemani, pitkä, keveä hame, joka olisi asiallista puettavaa tutustuessamme Bangkokin temppeleihin.

MBK:sta jatkoimme matkaa Chinatownin tavarantäyteisille, sokkeloisille kaduille. Kenkien, t-paitojen ja laukkujen lisäksi myyntipöydiltä löytyi hyvinkin eksoottisia tuotteita merimakkaroista hain eviin. Chinatownissa silmiin pisti lukemattomat, ihmisiä täynnä olevat kultakaupat. Kaupunginosa onkin ilmeisesti hyvin edullinen paikka ostaa kultakoruja. Harmittavasti haineväsoppa jäi nyt maistamatta, pitänee siis eksyä joskus uudemman kerran Chinatownin kapeille kaduille.

Chinatownin pääkatu, Yaowarat Road. The main street Yaowarat Road in Chinatown.

Eilen tarkoituksemme oli lähteä aikaisin aamulla tutustumaan Bangkokin historialliseen keskustaan ja sen temppeleihin. Lähdimmekin melko ajoissa liikenteeseen, mutta huomasimme paikan päällä kameran muistikortin jääneen eilisen kuviensiirto-operaation jälkeen tietokoneeseen, eikun takaisin hotellille kortin hakuun. Bangkokin tärkeimmän nähtävyyden Wat Phra Kaew-temppelin edessä koimme ensimmäisen huijausyrityksen, kun thaimaalainen mies kertoi temppelin olevan kiinni kahteen asti paikallisen rukoushetken vuoksi, ja kuinka kannattaisi lähteä tämän Wat Phra Kaew-temppelin sijasta katsomaan jättimäistä nirvanaa tavoittelevaa 46 metristä makaavaa Buddha-patsasta Wat Pho-temppeliin. Ja hei, tänään sisäänpääsy ilmaiseksi, vain meille! Jätettiin miehen tarjoukset omaan arvoonsa ja kulman takana olikin turisteille tarkoitettu sisäänkäynti, avoinna tietenkin. Portin yläpuolella olevista kaijuttimista kaikui kuulutus ”Älä luota temppelin lähistöllä kehenkään, joka yrittää viivyttää sisäänpääsyäsi temppeliin”.

Wat Phra Kaew

Temppelialue on suuri sisältäen useita eri temppeleitä sekä kuninkaallisen The Grand Palacen. Päätemppelissä What Phra Khaossa sijaitsee thaimaalaisille tärkeä, jadeista valmistettu, vihreä Emerald Buddha, johon ainoastaan kuningas saa koskea. Kuninkaan tehtäviin kuuluu vaihtaa Buddhapatsaan päälle vaatetus kolme kertaa vuodessa. Kerrotaa, että Emerald Buddha on saapunut Thaimaaseen Intian, Kambodzan, LAoksen ja Vientianen kautta 17oo-luvun loppupuolella, jolloin kuningas Rama I:n ja Chakri Dynastian valtakausi alkoi. Koska Chakri dynastian valtakausi jatkuu edelleen, ajatellaan Emerald Buddhan tuovan valtakunnalle menestystä ja pitkäikäisyyttä.

What Phra Kaew -temppelin kyljessä sijaitseva Kuningas Rama I:n rakentama Grand Palacen on toiminut aiemmin kuninkaiden virka-asuntona. Nykyisin kuningas ei asu enää palatsissa, vaan se on lähinnä käytössä juhlapäivinä.

Demonit on valjastettu pitämään temppeliä pystyssä. Demons keep the temple standing.

What Phra Kaew on täynnä kultaa ja kimallusta, sekä turisteja. Pienemmissä temppeleissä paikalliset rukoilivat ja välillä temppelialueella ihmisten hälyn seasta kuuli rukousmantroja. Keskipäivän kuumuus oli melkoisen tukala, mutta onneksi temppelialueella on runsaasti varjopaikkoja. Temppelialueella on tarkat pukeutumissäännöt, paidassa tulee olla hihat ja shortseissa tai lyhyissä hameissa ei ole asiaa ihailemaan What Phra Kaewia. Monet turistit saivatkin kääriytyä sisäänkäynnillä lainavaatteisiin ja temppelialueella käveliksikin melkoisiin kuosiyhdistelmiin pukeutuneita turisteja.

Tänäiltana suuntaamme yöbussilla Myanmarin ja Thaimaan rajalle Ranongin kaupunkiin. Bussilippujen hankkiminen olikin monen mutkan takana, kun taksikuskit eivät suostuneet millään kuskaamaan meitä eteläiselle bussiasemalle ostamaan lippuja. Kysyimme asiaa lähes kymmeneltä taksikuskilta ja kukaan ei koskaan muka tiennyt missä bussiasema sijaitsi. Lopulta menimme kanavalaivalla Khao San Roadin lähistölle, koska luin jostain, että sieltä lähtisi paikallisbussi bussiasemalle. Huikkasimme kuitenkin vielä tien varresta yhtä taksia, jonka kanssa ”pääsimme” sopimukseen mittarin käytöstästä ja bussiasemalle ajosta. Löysimmekin itsemme seuraavaksi turisti-infon edestä ja kiukustuneina teimme uutta diiliä kuskin kanssa, hän kun ei mittarin kanssa suostuisi ajamaan. Tarjosimme tiettyä summaa, jolla kuski käyttäisi mietä bussiasemalla ja toisi vielä takaisin hotellillemme. Kaukana keskustasta sijaitsevalla bussiasemalla kävikin ilmi, ettei kuski tähän suostuisi. Maksoimme sitten vain mittarin mukaisen taksan ja kuski lähti kiukkuisena takaisin keskustan suuntaan. Onneksi bussiasemalta löytyi kuski, joka mukisematta käytti mittaria. Ensi yö siis vietetään bussissa ja huomenna ollaan jo meren rannalla!

12 thoughts on “Bangkok

1. Terveisiä lämpöön! :) Miten nuita rasittavia taksikuskeja voi löytyä kaikkialta maailmasta! Voin kuvitella fiiliksen, mm. Egyptissä oli niin sama juttu.. Mukavaa reissun jatkoa! :)

2. Seurantaan meni, toivottavasti löytyy intoa päivitellä aina silloin tällöin pitkin reissua! En tiedä oletteko ikinä sukeltaneet, mutta kun kerran Aasiassa olette niin teidän on pakko kokeilla! Iso peukku täältä kun uskalsitte jättää kaiken taakse ja lähteä vuodeksi maailmalle elämään! :)

• Kiva kun löysit blogin pariin! Jospa aktiiviset lukijat pakottaisivat blogia päivittelemään! ;) ei olla sukeltamista koskaan kokeilleet, mutta ehdottomasti sitä täytyy tällä reissulla kokeilla!

3. Ikimuistoista reissua! Tulen taatusti seuraamaan seikkailujanne matkakuumeen kourissa :)
    Onneksi omatkin suunnitelmat maailmalle lähdöstä ovat jo hyvällä alulla. Millainen teidän alustava reittisuunnitelma on?

4. Jee, mäkin kävin siellä MBK:ssa. Hullu paikka, mutta vielä hullumpi on se Khao San Road. ”Hell on Earth” :D Yllättäen justiin samat ”Palatsi on tänään kiinni, käyään kahtomassa makaavaa buddhaa ja sit vien teijät kusetuskoruliikkeeseen” -taksikuskit huutelee kaduilla viien metrin välein.

Mahtiblogi, koitan seurata aktiivisesti :)